• Log ind
  • Tilmeld nyhedsmail

Betalingsbetingelser

Vær opmærksom på...

  • Alle fakturaer fra IKA fremsendes elektronisk.
  • Benytter debitor EAN nummer, oplyses dette ved tilmelding/medlemsansøgning.
  • Øvrige fakturaer sendes som pdf fil til den e-mail, der oplyses i forbindelse med tilmelding/ medlemsansøgning.
  • Det er debitors pligt at sørge for at oplyse ændring i EAN nummer/fakturerings e-mail.
  • Dette oplyses pr. mail til ika@ika.dk.

Betaling af medlemskontingent:

  • Betalingsfristen er 14 dage netto fra fakturadato.
  • Ved for sent betaling, fremsendes en påmindelse om betaling pr. mail uden gebyr.
  • Er betalingen ikke registreret 14 dage efter påmindelsesdatoen, pålægges et rykkergebyr på 100,00 dkr. samt et kompensationsgebyr på 310,00 dkr.
  • Er betalingen ikke registreret 14 dage efter rykkerdatoen, vil medlemskabet blive slettet.
  • For at genoprette medlemskabet inden for samme kontingentperiode, skal den tidligere faktura inkl. rykker- og kompensationsgebyr betales.
  • Genoprettes medlemskabet i ny kontingentperiode, betragtes det som et nyt medlemskab, og der skal betales indmeldelsesgebyr.
  • Er der i den periode, der ikke er betalt medlemskontingent for, opnået medlemsrabat på arrangementsdeltagelse, vil der blive fremsendt en faktura på differencen mellem medlemspris og pris for øvrige deltagere.

Betaling af deltagergebyr mv. til IKA arrangementer:

  • Betalingsfristen er 14 dage netto fra fakturadato.
  • Ved for sent betaling, fremsendes en påmindelse om betaling pr. mail uden gebyr.
  • Er betalingen ikke registreret 14 dage efter påmindelsesdatoen, pålægges et rykkergebyr på 100,00 dkr. samt et kompensationsgebyr på 310,00 dkr.
  • Er betalingen ikke registreret 14 dage efter rykkerdatoen, vil det ikke være muligt at deltage i fremtidige IKA arrangementer, før faktura inkl. rykker- og kompensationsgebyr er betalt.

Deltagelse på IKA kurser og arrangementer

  • For IKA- og Netværk Basis-medlemmer er det muligt for en organisation at have lige så mange deltagere med til medlemspris, som der er medlemmer i den pågældende organisation.
  • Deltager der flere personer, end der er medlemskaber, betaler disse ikke-medlemspris for deres deltagelse.
  • Et Netværk+ medlemskab giver adgang for tre deltagere til medlemspris.
  • Dette gælder for deltagelse på alle IKAs arrangementer.
IKA IdeFA
  • Aktivitet
    • Alle aktiviteter
    • IKA Uddannelse
      • IKA Bæredygtige Indkøb
      • IKA College
      • IKA Contract Management i praksis
      • Masterclass i Offentlige Indkøb
    • IKA Dagskurser
    • IKA Webinar og Podcast
    • Konferencer
      • IKA Årskonference
      • IKA Indkøbsjura
      • IKA udbudsjura
      • Mini-konference: Grønne udbudsværktøjer
    • Netværk
      • IKA og SKI: Netværksdag for forsyningssektoren
      • Indkøbsnetværk for selvejende
      • Netværk for Indkøb og Udbud
      • Netværk for IT-Udbud
      • Netværk for praktikere
      • Netværk for tilbudsgivere
      • Udbudsnetværk for forsyningsselskaber
      • Udbudsretligt Netværk
    • Generalforsamling
  • Udbudsværktøjer
    • Udbudsskabeloner
    • Juridisk hotline
    • Høringer
    • Den gode markedsdialog
  • Videndeling
    • Netværk for praktikere
    • Efterlysninger og vidensdeling
    • Verdens Bedste Indkøber
    • Indkøbsfællesskaber
      • Kommunale indkøbsfællesskaber
      • Selvejende indkøbsfællesskaber
  • Nyheder
    • Nyheder om indkøb og udbud
    • Stillingsopslag
    • Tilmeld nyhedsmail
  • Medlemskab
    • Medlemstyper og -fordele
    • Medlemsliste
    • Bliv medlem
    • Netværk for leverandører
    • Priser og betingelser
  • Om os
    • Om IKA
    • Kontakt
    • Bestyrelsen
    • Udvalg og partnerskaber
    • Generalforsamlinger
  • Log ind
  • Aktivitet
    • Alle aktiviteter
    • IKA Uddannelse
      • IKA Bæredygtige Indkøb
      • IKA College
      • IKA Contract Management i praksis
      • Masterclass i Offentlige Indkøb
    • IKA Dagskurser
    • IKA Webinar og Podcast
    • Konferencer
      • IKA Årskonference
      • IKA Indkøbsjura
      • IKA udbudsjura
      • Mini-konference: Grønne udbudsværktøjer
    • Netværk
      • IKA og SKI: Netværksdag for forsyningssektoren
      • Indkøbsnetværk for selvejende
      • Netværk for Indkøb og Udbud
      • Netværk for IT-Udbud
      • Netværk for praktikere
      • Netværk for tilbudsgivere
      • Udbudsnetværk for forsyningsselskaber
      • Udbudsretligt Netværk
    • Generalforsamling
  • Udbudsværktøjer
    • Udbudsskabeloner
    • Juridisk hotline
    • Høringer
    • Den gode markedsdialog
  • Videndeling
    • Netværk for praktikere
    • Efterlysninger og vidensdeling
    • Verdens Bedste Indkøber
    • Indkøbsfællesskaber
      • Kommunale indkøbsfællesskaber
      • Selvejende indkøbsfællesskaber
  • Nyheder
    • Nyheder om indkøb og udbud
    • Stillingsopslag
    • Tilmeld nyhedsmail
  • Medlemskab
    • Medlemstyper og -fordele
    • Medlemsliste
    • Bliv medlem
    • Netværk for leverandører
    • Priser og betingelser
  • Om os
    • Om IKA
    • Kontakt
    • Bestyrelsen
    • Udvalg og partnerskaber
    • Generalforsamlinger
  • Log ind

Miljøstyrelsen håndhæver skærpet afrapporteringspligt ved udbud af kontrakter om transportydelser eller indkøb af køretøjer.

  • Dato: sep 16,2025
  • Kilde: Lund Elmer Sandager Advkatpartnerselskab

Offentlige ordregivere har siden 30. august 2021 været forpligtet til at afrapportere sine indkøb af visse transportydelser og køretøjer i TED-databasen. Pligten følger af § 6 i bekendtgørelse om minimumsmål for offentlige indkøb af renere køretøjer til vejtransport, som implementerer EU’s direktiv 2019/1161 af 20. juni 2019 om fremme af renere køretøjer til vejtransport.

De skærpede krav er et led i den grønne omstilling og skal sikre grønnere offentlige indkøb. Manglende opfyldelse af afrapporteringskravet kan medføre bødestraf.

 

Ordregivende myndigheder, hvilket bl.a. vil sige Staten, regionale eller lokale myndigheder samt offentligretlige organer og Ordregivere, hvilket bl.a. vil sige offentlige virksomheder, skal altså være særligt opmærksomme på de skærpede krav til afrapportering, når de indgår kontrakter om indkøb, leasing, leje eller afbetalingskøb af køretøjer til vejtransport samt om tjenesteydelseskontrakter om vejtransport, når indkøbene er foretaget i medfør af udbudsdirektivet (det vil i praksis sige afsnit II i udbudsloven) og forsyningsvirksomhedsdirektivet samt i visse andre tilfælde.

 

Kort sagt følger det af afrapporteringskravet, at ordregivere, der indgår kontrakt om transportydelse eller offentlige indkøb af køretøjer omfattet af bekendtgørelsen, skal afgive konkrete oplysninger om køretøjerne i TED-databasen ved udfyldelse af de til formålet udarbejdede felter, når der fremsendes bekendtgørelser om indgåede kontrakter. Køretøjerne er inddelt i forskellige typer (f.eks. M1, M2, M3, N1, N2 og N3) som er nærmere defineret i bekendtgørelsen, og det følger af reglerne, at der skal afgives oplysninger om henholdsvis det samlede antal køretøjer, renere køretøjer og tunge nulemissionskøretøjer, der er omfattet af de indgåede kontrakter.

 

I bekendtgørelsen er oplistet en række kategorier af køretøjer, som er ikke omfattet af kravene, og hvor afrapportering dermed ikke er nødvendig. Det drejer sig bl.a. om militærkøretøjer, køretøjer til anvendelse på byggepladser, i stenbrud, i havneanlæg eller i lufthavne, og køretøjer til anvendelse af civilbeskyttelsestjenester, brandvæsenet og ordensmagten, ambulancer, rustvogne, mobilkraner, landbrugs- og skovbrugstraktorer, visse to- og trehjulede køretøjer, bæltekøretøjer, visse selvkørende køretøjer og visse busser, idet kravene dog gælder for rutebusser (med ståpladser).

 

Miljøstyrelsen har udarbejdet en vejledning, hvori myndigheder og andre ordregivere med fordel kan orientere sig i forbindelse med et forestående udbud af en kontrakt om transportydelser eller indkøb af køretøjer. Vejledningen er vedlagt artiklen her.

 

Reglerne med de skærpede krav til afrapportering har som sagt været gældende siden 30. august 2021. Flere ordregivere oplever dog i stigende omfang, at Miljøstyrelsen nu følger op, i tilfælde hvor Miljøstyrelsen har konstateret, at afrapporteringskravet ikke er opfyldt. I Miljøstyrelsens opfølgning varsles politianmeldelse og bødekrav, hvis ikke afrapporteringskravet opfyldes.

 

Hvor myndigheder og andre ordregivere ved en forglemmelse eller som følge af manglende kendskab til reglerne har undladt at opfylde afrapporteringskravet, ses det, at Miljøstyrelsen indenfor en frist pålægger ordregiverne at indgive en ændringsbekendtgørelse i TED-databasen, som sikrer at databasen opdateres med de manglende oplysninger.

 

Det følger af Rigsadvokatens meddelelse af 1. april 2025, Miljøsager - sager om overtrædelse af miljølovgivningen, at der ved overtrædelser af regler udstedt i medfør af miljøbeskyttelseslovens § 110, stk. 3, i førstegangstilfælde i almindelighed skal nedlægges påstand om en bøde på DKK 5.000. Hvor der foreligger skærpende omstændigheder, skal bødepåstanden i almindelighed være DKK 10.000. I andengangstilfælde skal der som udgangspunkt nedlægges påstand om en bøde, der er dobbelt så stor som bøden for en førstegangsovertrædelse.

 

Ordregivere, som har overset deres afrapporteringspligt, bør dermed hurtigst muligt opdatere TED-databasen med de manglende oplysninger, for at undgå en opfølgning fra Miljøstyrelsen og et potentielt bødekrav.

 

Af Associeret partner, advokat (L), Sebastian Asbjørn Pedersen, Lund Elmer Sandager Advokatpartnerselskab

Har du spørgsmål, kan du kontakte Sebastian på mail: sap@les.dk eller telefon: 29 133 959.

 

Vejledning fra Miljøministeriet

For yderligere information, kan du her læse vejledningen "Pligt til afrapportering i forbindelse med offentlig anskaffelse af  renere køretøjer til vejtransport".

 

<- Tilbage til oversigt

IKA

Haslegårdsvej 8-12
DK - 8210 Aarhus V

E-mail: ika@ika.dk
CVR nr.: 26402530

Kontakt os
Betalingsbetingelser
Persondatapolitik
Cookiedeklaration

Kontakt os

Her bor vi

Hvem er IKA?

IKA er en forening af offentlige indkøbere og blev stiftet i 1985. IKA består af en valgt bestyrelse og et ansat sekretariat.

Foreningens medlemmer repræsenteres bredt af kommuner, regioner, selvejende og ministerielle institutioner, forsyningsselskaber, boligselskaber samt statslige instanser. Alle, der er udbudspligtige, kan blive medlem af IKA.

IKA driver også et leverandørnetværk for leverandører/tilbudsgivere til det offentlige.

×Close