• Log ind
  • Tilmeld nyhedsmail

Betalingsbetingelser

Vær opmærksom på...

  • Alle fakturaer fra IKA fremsendes elektronisk.
  • Benytter debitor EAN nummer, oplyses dette ved tilmelding/medlemsansøgning.
  • Øvrige fakturaer sendes som pdf fil til den e-mail, der oplyses i forbindelse med tilmelding/ medlemsansøgning.
  • Det er debitors pligt at sørge for at oplyse ændring i EAN nummer/fakturerings e-mail.
  • Dette oplyses pr. mail til ika(at)ika.dk.

Betaling af medlemskontingent:

  • Betalingsfristen er 14 dage netto fra fakturadato.
  • Ved for sent betaling, fremsendes en påmindelse om betaling pr. mail uden gebyr.
  • Er betalingen ikke registreret 14 dage efter påmindelsesdatoen, pålægges et rykkergebyr på 100,00 dkr. samt et kompensationsgebyr på 310,00 dkr.
  • Er betalingen ikke registreret 14 dage efter rykkerdatoen, vil medlemskabet blive slettet.
  • For at genoprette medlemskabet inden for samme kontingentperiode, skal den tidligere faktura inkl. rykker- og kompensationsgebyr betales.
  • Genoprettes medlemskabet i ny kontingentperiode, betragtes det som et nyt medlemskab, og der skal betales indmeldelsesgebyr.
  • Er der i den periode, der ikke er betalt medlemskontingent for, opnået medlemsrabat på arrangementsdeltagelse, vil der blive fremsendt en faktura på differencen mellem medlemspris og pris for øvrige deltagere.

Betaling af deltagergebyr mv. til IKA arrangementer:

  • Betalingsfristen er 14 dage netto fra fakturadato.
  • Ved for sent betaling, fremsendes en påmindelse om betaling pr. mail uden gebyr.
  • Er betalingen ikke registreret 14 dage efter påmindelsesdatoen, pålægges et rykkergebyr på 100,00 dkr. samt et kompensationsgebyr på 310,00 dkr.
  • Er betalingen ikke registreret 14 dage efter rykkerdatoen, vil det ikke være muligt at deltage i fremtidige IKA arrangementer, før faktura inkl. rykker- og kompensationsgebyr er betalt.

Deltagelse på IKA kurser og arrangementer

  • For IKA- og Netværk Basis-medlemmer er det muligt for en organisation at have lige så mange deltagere med til medlemspris, som der er medlemmer i den pågældende organisation.
  • Deltager der flere personer, end der er medlemskaber, betaler disse ikke-medlemspris for deres deltagelse.
  • Et Netværk+ medlemskab giver adgang for tre deltagere til medlemspris.
  • Dette gælder for deltagelse på alle IKAs arrangementer.
IKA IdeFA
  • Aktivitet
    • Alle aktiviteter
    • IKA Uddannelse
      • IKA Bæredygtige Indkøb
      • IKA College
      • IKA Contract Management i praksis
      • Masterclass i Offentlige Indkøb
    • IKA Dagskurser
    • IKA Webinar og Podcast
    • Konferencer
      • IKA Årskonference
      • IKA Indkøbsjura
      • IKA udbudsjura
    • Netværk
      • Indkøbsnetværk for selvejende
      • IKA Netværk for IT-Udbud
      • Netværk for tilbudsgivere
      • Udbudsretligt Netværk
      • IKA og SKI: Netværksdag for forsyningssektoren
      • Netværk for udbud
      • Netværk for praktikere
    • Generalforsamling
  • Udbudsværktøjer
    • Udbudsskabeloner
    • Juridisk hotline
    • Høringer og publikationer
    • Den gode markedsdialog
  • Videndeling
    • Netværk for praktikere
    • Efterlysninger og vidensdeling
    • Verdens Bedste Indkøber
    • Indkøbsfællesskaber
      • Kommunale indkøbsfællesskaber
      • Selvejende indkøbsfællesskaber
  • Nyheder
    • Nyheder om indkøb og udbud
    • Stillingsopslag
    • Tilmeld nyhedsmail
  • Medlemskab
    • Medlemstyper og -fordele
    • Medlemsliste
    • Bliv medlem
    • Netværk for leverandører
    • Priser og betingelser
  • Om os
    • Om IKA
    • Kontakt
    • Bestyrelsen
    • Udvalg og partnerskaber
    • Generalforsamlinger
  • Log ind
  • Aktivitet
    • Alle aktiviteter
    • IKA Uddannelse
      • IKA Bæredygtige Indkøb
      • IKA College
      • IKA Contract Management i praksis
      • Masterclass i Offentlige Indkøb
    • IKA Dagskurser
    • IKA Webinar og Podcast
    • Konferencer
      • IKA Årskonference
      • IKA Indkøbsjura
      • IKA udbudsjura
    • Netværk
      • Indkøbsnetværk for selvejende
      • IKA Netværk for IT-Udbud
      • Netværk for tilbudsgivere
      • Udbudsretligt Netværk
      • IKA og SKI: Netværksdag for forsyningssektoren
      • Netværk for udbud
      • Netværk for praktikere
    • Generalforsamling
  • Udbudsværktøjer
    • Udbudsskabeloner
    • Juridisk hotline
    • Høringer og publikationer
    • Den gode markedsdialog
  • Videndeling
    • Netværk for praktikere
    • Efterlysninger og vidensdeling
    • Verdens Bedste Indkøber
    • Indkøbsfællesskaber
      • Kommunale indkøbsfællesskaber
      • Selvejende indkøbsfællesskaber
  • Nyheder
    • Nyheder om indkøb og udbud
    • Stillingsopslag
    • Tilmeld nyhedsmail
  • Medlemskab
    • Medlemstyper og -fordele
    • Medlemsliste
    • Bliv medlem
    • Netværk for leverandører
    • Priser og betingelser
  • Om os
    • Om IKA
    • Kontakt
    • Bestyrelsen
    • Udvalg og partnerskaber
    • Generalforsamlinger
  • Log ind

Sidste års vinder af Verdens Bedste Indkøber: Prisen motiverer os til at skrue op for bæredygtige indkøb

  • Dato: nov 07,2022
  • Kilde: Etisk Handel

Region Syddanmark vandt sidste år prisen som Verdens Bedste Indkøber for deres samarbejde med HOLMRIS B8 om køb af brugte møbler til Regionshuset i Vejle. Prisen var et kæmpe skulderklap for regionens indkøbere, og frem til den 9. november kan man nå at indstille kandidater til dette års pris som Verdens Bedste Indkøber.

En runde mere med genbrugsmøbler

 

Der var glæde i Region Syddanmarks grønne indkøbsteam i afdelingen for strategisk indkøb, da de sidste år fik anerkendelsen som Verdens Bedste Indkøber for deres aftale med HOLMRIS B8, der gjorde brugt inventar til førstevalget. ”Vi har fundet ud af, at man sagtens kan få genbrugsmøbler af god kvalitet” siger Ditte Nicolajsen, der er Category manager og bæredygtighedskonsulent i det grønne indkøbsteam. ”Den største læring har nok været, at det kræver mange ressourcer, og derfor er jeg også rigtigt glad for, at vi kørte det som et pilotprojekt,” siger hun.

 

Ifølge Ditte Nicolajsen har de stadig behov for at lære mere om og af de faktiske udfordringer, inden projektet rulles ud i hele regionen. Dels virker markedet ikke modent, og dels har leverandøren ikke altid kunnet mætte Regionens behov, fordi de ikke bare kan producere en masse. Det grønne indkøbsteam tager derfor en runde mere kun med fokus på Regionshuset, hvor de sammen med leverandøren udvikler sig og bliver skarpere på at få udbud og efterspørgsel til at flugte.

 

Omstilling kræver en byge af små projekter

 

Genbrugsmøbler er dog bare et af mange greb, som Region Syddanmark har i skuffen for at nå deres mål om at nedbringe den samlede klimabelastning fra regionen med 35% i 2030. Udover grønne indkøb går vejen til at nå målene gennem omstilling af forbrug, bæredygtigt byggeri, øget genbrug og genanvendelse, energioptimering, omstilling af transportområdet og meget mere. 

 

Ifølge Ditte Nicolajsen er der desværre ikke nogen enkelte greb, der løser udfordringen med at nedbringe miljøbelastningen. Hun taler snarere om ”en byge af mange små projekter.” Og det skorter ikke på projekter i Region Syddanmark. Et af dem er et samarbejde på tværs af regioner og indkøbsorganisationer på sundhedsområdet i de nordiske lande, som har ledt til de nordiske kriterier for bæredygtig emballage. Med mere end 100.000 produkter i regionens sortiment, kan en samlet indsats for at bruge mindre mængder emballage gøre en kæmpe forskel.

 

For at inddrage medarbejderne og honorere den eksponentielt voksende interesse for bæredygtighed, kører Regionen hen over efteråret også en konkurrence blandt alle medarbejdere. Konkurrencen går ud på enten at komme med ideer til, hvordan man kan mindske spild og forbrug, eller gå fra engangsprodukt til flergangsprodukt. Der er indkommet 127 forslag fra medarbejdere, og vinderne afsløres i slutningen af november.

 

Krav bør tænkes ind i hele værdikæden

 

Klima og bæredygtighed er områder med stor politisk interessere, hvilket Region Syddanmarks klimastrategi også er udtryk for. Nanna Callisen Bang, Direktør i Etisk Handel er stærkt begejstret for Regionens arbejde med bæredygtighed. Indkøberne rundt omkring i kommunerne og regionerne er nogle af vor tids vigtigste helte inden for bæredygtighed. Med offentlige indkøb for mange milliarder årligt spiller de en nøglerolle i at få visionerne om bæredygtig omstilling omsat til konkret handling. Indkøberne kan nemlig stille krav i alle led af en vares livscyklus og belønne de producenter, som indtænker ikke blot klima, men også andre indvirkninger på mennesker og miljø i hele værdikæden,” siger hun.

 

Tilbage i det grønne indkøbsteam i Vejle har de med godt 100.000 produkter i deres sortiment en stor opgave foran sig med at skabe transparens. Ikke blot på grund af det store antal produkter, men også fordi mange af produkterne ikke har CO2-tal. ”Data er en kæmpe udfordring,” siger Ditte Nicolajsen. ”Vi har dog heldigvis gode forudsætninger for at vurdere om noget er godt eller skidt, så det begynder vi med, indtil et mere etableret datagrundlag er på plads.”

 

 

Faktaboks

  
  • Prisen Verdens Bedste Indkøber uddeles til dem, som har gjort et ekstra stort stykke arbejde med at bidrage til ét eller flere af Verdensmålene gennem deres indkøb.
  • Det kan være tiltag som for eksempel:
    • Vedtaget konkrete indkøbsmål, der understøtter verdensmålene.
    • Indarbejdet krav i udbud/indkøb, der fremmer verdensmålene.
    • Integreret bæredygtighed som tildelingskriterie i et eller flere udbud.
    • Indkøbt efter mærknings- eller certificeringsordninger, der understøtter verdensmålene.
    • Organiseret sig på en ny måde for at fremme bæredygtige indkøb.
    • Eller på anden måde taget initiativ til at fremme verdensmålene gennem indkøb.
  • Du kan indstille en organisation eller virksomhed på www.ika.dk/videndeling/verdens-bedste-indkoeber
  • Frist for indstilling er den 9. november 2022 – og husk, du kan også kan indstille dig selv.
  • Prisen som Verdens Bedste Indkøber er skabt af Miljøstyrelsen, IKA – Foreningen af offentlige indkøbere, Etisk Handel Danmark, Forum for Bæredygtige Indkøb og Partnerskab for Offentlig Grønne Indkøb.
  • Prisen uddeles på Forum for Bæredygtige Indkøb og Partnerskab for Offentlig Grønne Indkøbs årlige konference for bæredygtige indkøb den 24. november 2022.
 
<- Tilbage til oversigt

IKA

Haslegårdsvej 8-12
DK - 8210 Aarhus V

E-mail: ika(at)ika.dk
CVR nr.: 26402530

Kontakt os
Betalingsbetingelser
Persondatapolitik
Cookiedeklaration

Kontakt os

Her bor vi

Hvem er IKA?

IKA er en forening af offentlige indkøbere og blev stiftet i 1985. IKA består af en valgt bestyrelse og et ansat sekretariat.

Foreningens medlemmer repræsenteres bredt af kommuner, regioner, selvejende og ministerielle institutioner, forsyningsselskaber, boligselskaber samt statslige instanser. Alle, der er udbudspligtige, kan blive medlem af IKA.

IKA driver også et leverandørnetværk for leverandører/tilbudsgivere til det offentlige.

×Close